Clan Pack – Škorpion

Jako druhý klan v pořadí, získal svůj Clan pack Škorpion. Na trh byl uveden 11.10.2018 a byl tedy legální pro Winter Court 2018.

Obsah rozšíření je následující:

Celkem 78 karet z toho:
1* Stronghold pro Škorpiona
1* Role karta „Support of the Scorpion“
1* Provincie pro Škorpiona

3*6 karta pro každý klan krom Škorpiona
3*3 neutrální karty
16*3 karet pro Škorpiona

 

 

 

Nejprve všech 6 karet, pro ostatní klany kromě Škorpiona

Akodo Kage – Dynasty Character

Akodo Kage je bývalým učitelem Šampiona Lvího klanu a stále je jeho rádcem a snad i přítelem. Přestože mu jeho věk ubírá na Military hodnotě, jeho znalost a zkušenost mu dovoluje excelovat jinak. Trait Courtier není u Lva tak běžný a začínám mu přisuzovat spíše negativní hodnotu, než li tu pozitivní. Tedy způsob jak nějakou kartu při designování „zlevnit“ či „oslabit“. Lev je hlavně vojensky orientovaný klan a při mých posledních snahách postavit ho politicky, vznikal spíš velmi špatný Jeřáb. Užitečných karet pro Lva, které budou reagovat s traitem Courtier opravdu moc není. Glory hodnota 2 je u Lva skvělá a nese se v duchu Lvího klanu. Pokud přibude více karet, které umožní Honoraci Lvích postav, získá tato karta ještě více na hodnotě. Nyní k efektu. Pokud jsem více Čestný než li protivník, když je odhalen „točeňák“ (tedy Honor dial), tak pokud je můj bid nižší než protivníkův, automaticky se ten protivníkův stáhne na mou hodnotu. Čili pokud dám 1 a protivník-Škorpion nasype 5, stáhnu jeho bid na 1 a on si líže jen 1 kartu. Akodo Kage je tak účinný  nástroj, díky kterému protivníkovi omezíte přísun karet, doslova zaškrtíte přísun. Škorpion, Drak a jiné klany, které spoléhají na svou ruku pak dostávají závažný problém. Akodo Kage představuje účinný nástroj, jak by Honorací balík u Lva mohl mít šanci na úspěch. Jsou zde ale i zápory. Pokud nejsem čestnější než protivník, mám po žížalkách. Druhý problém pak může představovat stejná hodnota na Točeňáku, neboť některé karetní efekty vyžadují aby Lví bid byl nižší než protivníkův. Pokud pak Akodo Kage nevyužije svou schopnost při prvním odhalování Točeňáku, může si počkat zda nebude probíhat Duel. Ten pak vlastně rozhodnou jen hodnoty, neboť Točeňák bude odhalen vždy na stejnou hodnotu jako Lvího hráče, rozhodne v Duelu čistá síla. Poslední problém který Akodo Kage představuje je jeho cena. Fate slot pro čtyřkové charaktery je u Lva hodně cenný. Čili bude vždy dost záležet na balíku a jeho orientaci. Potácím se tam v rámci hodnocení mezi Hitovkou a Klíčovkou.

Hodnocení: Hitovka

 

Asako Maezawa – Dynasty Character

Další moudrý muž na stole. Asako Maezawa je postava, která nespolupracuje s novým Fénixovým Strongholdem ale tím starým a spíše vybízí k účasti v Glory balících, které zatím nikdo nestaví a jediný kdo k nim má nějaký ten nástroj je samotný Fénix. Ten má spíše problém nadbytku charakterů a rozhodovací paralýzu, koho do svého balíčku dát a koho nechat na střídačce. Asako Maezawa je za 3 Fate hodnotě velmi vyvážená postava. 2 do Military a 3 do Politiky. Glory hodnota 2 u Fénixe je pak taková standardní hodnota. Schopnost Asako Maezawi je, že pokud se účastní Politického konfliktu a jeho strana má větší Glory hodnotu (sčítají se pouze stojící postavy), zdvojnásobí zvolené postavě její základní Politicku hodnotu. Pouze základ, čili vytisknuté číslíčko na kartě. Sám ze sebe tedy může udělat postavu s hodnotou 6 na Politiku. Pokud bude Honorovaný, máme hodnotu 8 a to už je co říci. Existuje pak několik dalších postav, které Maezawa svou schopností obohatí, protože mají Politiku kolem 4. Fénix se po uvedení Restricted listu a tedy rozhodování, zda hrát Charge nebo Against the Wave, bohužel ocitl na střídačce. Asako Mazeava pak není ani Jistotka a ani Hitovka. Klíčovkou se stává z důvodu velikého množství postav, které má nyní Fénix k dispozici a s tím i možnost stavět specifické balíky. V rámci desingnového záměru, že každá ne-Škorpioní karta v rozšíření má být hlavně proti Škorpionovi či tématu který Clan pack přináší tady také nějak nemůžu nalézt.

Hodnocení: Klíčovka

Utaku Tetsuko – Dynasty Character

S uvedením Magistrátů již v Imperiálním cyklu, přišlo hodně mocných postav. Tehdejší Jednorožčí Magistr byl tak trošku v průměru ale v případě jeho nové kolegyně, můžu z fleku tvrdit, že je to Hitovka, která má nakročeno k Jistotce. Za 3 Fate dostáváme 3/1/1 postavu, která má všechny potřebné parametry po kterých Jednorožec kouká. Je to Bushi a Cavalry. Trait Imperial a Magistrate jsou zatím na vedlejší koleji. To se však také může změnit. Hlavní je zde však schopnost. Pokud Utaku Tetsuko útočí, zvedá se soupeřovi cena všech karet o 1 Fate na zahrání.  Toto je navíc pasivní schopnost. Jednorožec má spoustu karet, jak přistrčit do konfliktu i Bownutou postavu a tak se Utaku Tetsuko může účastnit každého útoku co Jednorožec podnikne. Tetsuko je jasný kandidát na Cloud the Mind. Hodně odstraňujících efektů se jí vyhne díky tomu, že je unikátní postavou a jen blázen by na ní hned při startu nepoložil 2 Fate navíc. Jednorožec si svůj styl zatím hledá. Nemá dostatek Shugenja a Courtierů aby zkoušel cokoliv v tomto oboru a tak musí spoléhat na Cavalry a Bushi. Nově uvedená mechanika „nás více – ty mít problém“ je také teprve na počátku a představa Jednorožce jako Ekonomického drancovače kdy bude kamarádit s Goblin Sneak je zatím příliš malé Kombo. Jediná jiná karta co šahá na peníze je Levy (Krab) a to ještě tak na půl. Spousta jiných klanů by pro takovouto postavu zabíjela, Jednorožec možná ale pojede čistě na sílu a přískoky/výskoky z bitev a pak bude potřebovat jiné Fate 3 postavy. Za sebe s opatrnosti tedy nedávám Jistotku ale „jen“ Hitovku 😉

Hodnocení: Hitovka

 

Yasuki Oguri – Dynasty character

Krab má odjakživa problém s diplomacií, politikou a dvořanstvím všeobecně. Pokud by nebylo klanu Yasuki, který se odtrhl od Jeřába, pravděpodobně by už neexistoval. Aspoň tedy na císařském dvoře a metaforicky řečeno. Yasuki Oguri se řídí pravidlem, že kdo mlčí, naslouchá, nikoliv že nemá co říci. To se odráží i v jeho schopnosti. Za 2 Fate máme 1/1/1 postavu, nicméně s Covertem. Krabík má tak díky tomu již 3 postavy, které umí řádně znepříjemnit život a to v takových cenových poměrech, že se mohou potkat všechny tři na stole. Covert je v L5R velmi ale opravdu velmi silná schopnost a tak je Oguri Hitovka už jen díky doposud uvedeným údajům. Když pominu jeho schopnost se kolem někoho proplížit, v potaz musíme brát i jeho imunitu vůči covertům nepřátelským, čili do obrany se dostane a Krab nějakou tu kartu na podporu v obraně již má. Pokud se Oguri účastní konfliktu a protivník zahraje Event kartu, získává +1/+1 na Vojenství a Politiku. Než si začnete říkat, proč by měl Courtier sílit i na Vojenství, připomenu opět jeho designový záměr. Tedy že kdo naslouchá, má informace a kdo má informace má moc. Vojenská hodnota se tak neodráží v tom, jak moc Oguri dokáže máchat mečem, ale jak moc dokáže přispět do Vojenského konfliktu svými informacemi. Na Eventy to nejvíce hraje momentálně Škorpion, který si tak může celkem znepříjemnit život, nicméně když se na to podíváme věcně, je Oguri Hitovkou namísto Jistotkou jen díky tomuto, tedy 100% funkčnosti jen na jeden klan. Ostatní klany tak moc a tak často Eventy nehrají a pokud ano, bonusy které se mnohdy získávají jsou 2 a více do Skill hodnot, nebo se týkají vyrušení efektu, který o podobné velikosti přidává. Značnou část úvah by šlo pak věnovat tomu, zda je vlastně důležité, jestli má Oguri +5/+5 bonus ke konci konfliktu, když je náhle zabit Assasinací, pokleknut či poslán domů. Slot pro 2 Fate postavy u Kraba nemá příliš velký přetlak, co se hratelných postav týče a tak o zařazování Oguriho do Krabích balíků není moc pochyb. Otázkou je, zda bude hraný i v momentě kdy budu pitvat Krabí Clan pack, který má vyjít příští rok.

Hodnocení: Hitovka s ohrožením na Klíčovku

Kitsuki Shomon – Dynasty character

Shomon se nám objevila v příběhu, kdy ve zkaženém hlavním městě Škorpiona, má své vlastní Dojo, ve kterém vyučuje Dračí styl kohokoliv, kdo má právo nosit meč. Pokud nemá, učí ho alespoň základy sebeobrany. Povídku si doporučuji přečíst, neboť to je asi to nejpozitivnější, co o této kartě bohužel můžu říci. Kitsuki Shomon je 3 Fate postava s hodnotou 3/3/0 a schopností, kdy pokud je vaše postava dishonorována, namísto toho můžete dishonoraci přesměrovat na Shomon. Pokud tak uděláte a ona byla pokleknutá, můžete jí opět postavit. Tato schopnost má bohužel velmi malý dopad. Jediné 2 klany, které si mohou dovolit silně dishonorovat je Škorpion a pak Jeřáb. Když pominu provincii Shameful Display, která je možným třetím důvodem, proč ze Shomon není rovnou Hřbitovka, pak je i její schopnost omezena jen na jedno užití za kolo. Navíc, pokud už na sobě Dishonor jednou má, může sice stáhnout Dishonoraci na sebe, která vyšumí, již se však nepostaví. Teď ta bolestivá otázka. Má cenu dávat do hry 3/3/0 postavu, která nemá Monk trait, žádnou synergii na trait Bushi a Duelist v rámci Dračích balíků (Splash sem teď nebudu motat) a na kterou dáte ještě 1 či 2 Fate (zhodnocení investice)? Za 5 Fate můžete mít ve hře naprosto jinou mrchu, která bude ničit provincie a otravovat život nepříteli. Takto máte za 5 Fate postavu, která se jednou postaví a na 2 až 3 kola ochrání před první Dishonorací na některého z vašich přátel v daném kole. Velikou otázkou je pak její schopnost se postavit a účastnit dalšího konfliktu. Bojím se ale, že cena je příliš vysoká.

Hodnocení: Čekačka

Doji Fumiki – Conflict character

Nejdříve to hlavní. Fumiki je sice Conflict postava, nicméně nemá bambusy (Influence hodnotu) a tudíž je hratelná pouze v rukách Jeřába. Za 2 Fate skákající Courtier s hodnotou 0/3/2 není nic zázračného, hlavně ve srovnání s Political Rival za 3 Fate. Fumiki pochází ze Škorpioního Clan packu, musí tedy proti němu cílit a její schopnost říká, že za Akci a během konfliktu, kterého se Fumiki účastní, mohu zvolit Dishonorovanou postavu a tu pokleknout. Jeřáb se umí hlavně Honorovat, než druhé Dishonorovat a pokud nebudete splashovat Škorpionem, doufat v Shameful display, či šahat na Fire Element, má Fumiki hodně omezené okénko možnosti, kdy bude spuštěna. Díky své 0 ve Vojenství jí sice můžete zahrát do Vojenského konfliktu, ale dát 2 Fate za jedno pokleknutí je dost. Navíc, pokud chcete aby se trošku více zužitkovala, dáte na ní 1 Fate a už v tom lítáte za 3. Fumiki má trait Courtier, čili zapadá do Jeřábího tématu a to je asi tak všechno. Proti Škorpionovi je Fumiki boží. Hlavně proti novému Shinobi self-Dishonorovacímu tématu. Bohužel, ve hře je více klanů než jen Škorpion. Fumiki je těžká Čekačka, dokud se Jeřáb nenaučí házet špínu (dishonorovat) aspoň z půlky tak dobře, jako Škorpion.

Hodnocení: Čekačka

Offer Testimony – Neutral Event

Pokud bych se na chvilku mohl ztratit v myšlenkách, moc rád bych nejprve pochválil samotný desing této karty. Kartu bych si dovolil přeložit jako „nabídnuté svědectví“ kdy mechanika této karty se v názvu přímo odráží. Za 0 Fate zahraji do hry Event s následující akcí. Během Politického konfliktu, obě strany zvolí svou ready postavu, která se konfliktu účastní. Následně „podají svědectví“, tedy že oba hráči naráz odhalí jednu kartu z ruky a každý hráč, který odhalil kartu s nižší hodnotou svou postavu musí pokleknout. Čili že byl usvědčen. Pokud mají oba hráči například 1, klekají si obě postavy. V případě Multiplayeru také zajímavá karta. To však do hodnocení nezahrnuji, zajímá nás vždy jen 1v1 😉 . Škorpion má AFWTD (A Fate Worse Then Death) která stojí 4 Fate a tak skoro vždy, pokud bude mít tuto kartu na ruce, za 0 Fate poklekne jedu ze svých postav. Nevýhoda je, že soupeř volí, která z jeho postav bude ohrožena pokleknutím. Swarm momentálně nemá v Rokuganu místo a při Tall hrách, tedy že soupeř má 1 až 2 silné charaktery a s těmi nás trápí, je tato karta super silná. Má však spoustu spouštěcích problémků. Stačí abychom neměli dostatečně drahou kartu nebo soupeř měl stejně drahou a efekt se nám může vymstít. Pokud tedy nemáme obětního beránka který stejně v konfliktu dělal prd. Umím si představit klany, které tuto novou Neutrálku budou hrát o třech kopiích. Škorpion je jasný kandidát, který si jen bude muset rozmyslet, jak si v balíčku udělá místo. Naopak nepolitické klany jako je Lev, pravděpodobně o tuto kartu ani nezavadí. Jeho ruka navíc dost často neobsahuje draží karty, což jej také staví do problémové situace. Honor balíčky navíc budou bité dvojnásob z nedostatku karet na ruce a tedy z menší šancí že na ruce mají drahou kartu.

Hodnocení: Hitovka pro určité klany , Čekačka pro zbylé

Peasant´s Advice – Neutral Event

Druhá karta, kde se krásně spojuje téma a mechanika. „Rolníkova rada“ krásně reflektuje to ponížení Samuraie, který se musí na něco zeptat rolníka. Pro lepší představivost si načrtněte situaci, kdy prosíte bezďáka na nádraží, zda by vám nedal drobné na lístek. Během konfliktní fáze, Dishonorujete svou postavu (ponížení Samuraje) a zvolíte si provincii. Pokud je provincie ksichtem dolů, můžete se na ní juknout (rolník vám předal info). Následně můžete vzít kartu, která je na provincii umístěna (pokud je ksichtem nahoru) a zamícháte jí zpět do Dynasty decku soupeře. Trochu to svou funkcí připomíná Sabotage (Neutrálka) či Bustling Academy (Fénix) s tím rozdílem, že karta se zamíchává zpět do Dynasty balíčku a cena za efekt je naprosto odlišná. Škorpion s Dishonorovanou postavou mít až takový problém nebude, ale 1 Fate k tomu už je trošku vyšší cena. Navíc lze tuto kartu hrát jen během konfliktní fáze a nemůžete tedy protivníkovi zlikvidovat postavu během Dynasty fáze. Své užití ale karta má. Můžete například odstranit připravený silný charakter protivníkovi, který se chystal jej dát do hry pomocí Charge. Také můžete odstranit Holding, který na kartě leží a buďto snížit jeho hodnotu pro dobytí nebo zabránit jeho spuštění. Bojím se ale, že cena (Dishonor a 1 Fate) je příliš vysoká a Škorpion tuto kartu přejde. Fénix má přístup k Akademii a klany s Keeper/Seeker of Earth přístup k Sabotage. Možnost podívat se ještě na provincii by za to možná stál natolik, abych kartu hrál alespoň jednou v balíku. Samozřejmě, karta nebude fungovat na provincii se strongholdem 😉 Mít možnost zahodit Stronghold by ale bylo hezké 🙂

Hodnocení: Klíčovka

Seppun Truthseeker – Dynasty character

 

Omluvte obrázek, do finální pitevny půjde už správný. Seppun Truthseeker, tedy „Hledač pravdy z rodiny Seppun“, je Courtier a Imperial. To by se mohlo líbit všem těm hráčům, kteří sní o neutrálním imperiálním balíku. Pravděpodobně si ale budou muset ještě o jedno či dvě rozšíření počkat. Truthseeker má za 2 Fate hodnoty 2/2/?, což je velmi solidní poměr cena/výkon. I když pitvám z neúplného obrázku, tedy neznám Glory hodnotu, jeho schopnost je obrovskou brzdou v jeho zařazování do balíku a je jedno, jestli bude mít Glory hodnotu 0 či 4. Při svém odchodu ze hry, si oba hráči líznou 2 karty. Truthseeker tak pomáhá protivníkovi za vaše peníze. To je jeden z nejvíce neodpustitelných efektů ve hře. Ani omluva při snaze nechat soupeře vylízat není přípustná. Pokud  se rovnou zahazuje z balíku, je to v naprostém pořádku. Pokud se ale líže na ruku, je to veliký problém.

Hodnocení: Hřbitovka

Následující série karet je jen čistě Škorpionova. První kartou je jeho nový Stronghold. Na ten byl napsán samostatně velký článek, neboť zásadní způsobem upravuje herní styl Škorpiona. Pro více info ZDE.

Kyuden Bayushi – Stronghold

Tento Stronghold nenahradí původní Škorpioní Stronghol, jako je tomu například u klanu Jednorožce či v hojném zastoupení u Lva. Nabízí další alternativu, jak Škorpiona hrát a tak bude hodnocení Klíčovka. Pokud hraji balík na Tall postavy s Dishonorací, toto je Jistotka Stronghold.

Hodnocení: Jistotka dle balíku.

Brother´s Gift Dojo – Provincie

Bratrovo dárkové Dojo je karta dělaná pro podporu Škorpionovi nové možnost hrát Tall hru. Za 1 zahozený honor, můžu stáhnout postavu z konfliktu. Lze tedy vyslat obrovskou postavu, donutit soupeře nasadit moc postav do obrany a pak se stáhnout, nebo naopak, bránit se zuby nehty a z prohraného konfliktu postavu stáhnout a být tak připraven pro bolestivou ofensívu. Postavy navíc takto mohu stáhnout 2. Ať už 2 ve stejném konfliktu nebo jednu a tu samou dvakrát během daného kola. Bohužel, Provincie patří k Elementu Nicoty a najednou se o slot přetahuje s Shameful Display a Pilgrimage, což jsou dvě velmi silné karty. Hráče rozhodně čeká těžké rozhodování. Provincie je tak automaticky klíčová a to jen díky silné konkurenci.

Hodnocení: Klíčovka

Bayushi´s Whisperers – Dynasty Character


Škorpion vděčí za své postavení své síti informátorů. Starý zahradník, žebrák či obyčejný poslíček mohou vidět, slyšet či být u věcí, kam by se nedostal ani James Bond. Sami o sobě jsou to jen neškodní služebníci světa Rokuganu, propojeni v síť, jsou očima a ušima Škorpiona. Tuto síť symbolizuje karta Bayushi´s Whisperers, čili Našeptávači klanu Bayushi. Svým způsobem, se jedná o „postavu“, která by v sobě měla nést trait Army, ale bavíme se zde o výzvědné síti. Přestože tedy má trait Informant nese si ochranu proti Attachmentům, jako by to byla Army postava. Našeptávači jsou druhá karta v celé hře, která stojí 6 Fate a je to nejdražší karta, kterou Škorpion může zahrát. Její „sesterská“ karta je postava Fushicho . To mě vede k teorii, že každý klan ve svém vlastním Clan packu bude mít jednu kartu stojící 6 Fate. Co nám zkušenost ukázala je, že postava za 6 Fate je skoro nehratelná, už jen kvůli ekonomickému výkyvu, kdy je snazší mít dvě postavy za 3 Fate než jednu velikou za 6 Fate. Nicméně čím dražší postava, tím silnější efekt. Ano, je tomu i u našeptávačů. Tím že jsou chráněni před Cloud the Mind, o svou schopnost nepřijdou a je tak méně nástrojů, jak investici znehodnotit (Pacifism atd.) Za Akci během konfliktu, mohu se podívat protivníkovi do ruky a jmenovat kartu, kterou nesmí po celý zbytek fáze (nikoliv jen v konfliktu) hrát. To funguje i na karty, které na ruce zrovna protivník nemá. Čili po nakouknutí do ruky můžu zahlásit, že nechci aby byl hrán Banzai a ikdyž jej na ruce nemá a dolízl by jej skrze nějaký efekt, stejně  ho nezahraje a to až do konce celé fáze. Čili během politického útoku můžu znegovat kartu, která by byla užitečná v nadcházejícím Vojenském útoku. Čumění do ruky je velmi silná schopnost ve většině her. Protivník ztrácí moment překvapení a pokud nejste Dory z hledá se Nemo, nesete si velmi cennou informaci do budoucích konfliktů v tomto a dalších kolech. Našeptávači sami o sobě mají silné hodnoty, nicméně trait Informant je zatím (v době tohoto spoilu) nevyužit. Našeptávači jsou také unikátní postavou, čili jsou chráněni před efekty karet jako je Raging Battleground či mnou nenáviděná (samozřejmě zaslouženě) Isawa Uona. Stále jsou zde způsoby, jak ale Našeptávače poklonit. Bojím se, že Škorpion si párkrát tuto kartu vyzkouší ale dokud neexistují karty pracující s traitem Informant, bude se jednat o krásnou a drahou hračku, u které budu velmi překvapen, pokud se objeví v turnajovém prostředí. Pěkná by mohla být v balících, kontrolující množství karet na ruce a tím značně osekávat protivníkovi možnosti.

Hodnocení: Čekačka

From the Shadows – Event

Přestože se jedná o Conflict kartu, která stojí jen 1 Influence bodík, svým efektem by jí zatím šlo popsat jako Škorpion Only. Pokud jsem méně čestný než protivník, mohu zahrát tuto kartu, kdy během konfliktu, zahraji postavu s traitem Shinobi buďto z ruky nebo z Provincie. Tato postava přichází do hry se statusem Dishonored. Trait Shinobi má mimo Škorpiona pouze jedna postava. Tou je Young Harrier od Jeřába (ve hře jsem ho zatím neviděl 🙂 ) a tak tato karta bude fungovat jen Škorpionovi. A jak! Pokud opomenu jasnou postavu Shosura Sadako, která z Dishonored statusu dokonce těží, má Škorpion dostatek postav s hodnotou na Glory nula či jedna. Nicméně musíme pohlížet i na schopnosti postav, které se takto můžou dostat do hry a upravit výsledek konfliktu. Shosuro Sadako je pouze „tupá“ posilovačka skill hodnoty během boje. Samozřejmě efektivní. Nicméně díky postavám jako jsou Sake House Confidant, Shosuro Actress či Disguised Protector získáme celkem značné tempo a hlavně způsoby jak se vyřádit. Pro spuštění některých Shinobi efektů je nutno danou postavu odstranit ze hry, tím se její příspěvek do skill hodnoty opět ztratí a vede ihned ke ztrátě 1 Honoru díky Dishonored statusu. To může být pro Škorpiona občas i přínosem, neboť někdy není méně čestný než protivník či v případě nových karet, musí mít Honoru 6 a méně. Tato karta je na traitu Shinobi závislá a tak je jasnou klíčovkou. Co jí ještě trošku sráží je počet postav, které lze skutečně efektivně využít, pokud se na ně budu dívat turnajovou optikou. Pokud ta či ona důležitá karta nebude ležet v provincii ksichtem vzhůru, nemůžu na ní From the Shadows zahrát. To pro Turnajáře představuje riziko v podobě spolehlivosti ale já osobně se těším na ty tématické balíčky s ní. Poslední a velmi důležitou kartou, která značně zamíchává s užitečností této karty je samotný Stronghold, který reaguje s Dishonored postavami. Proto se hodnocení vyhouplo zpět na Hitovku ale jen v Shinobi balících.

Hodnocení: Hitovka (je to Klíčovka ale jestli valíte Shinobobky, je to Hitovka)

Shosuro Takao – Dynasty Character

Asi je zřejmé, že Shosuro Takao je velmi specifická postava. Je unikátní a jako jedna z mála postav u Škorpiona nese trait Bushi. Pokud nechcete splashovat Lvem, je tento trait zatím málo důležitý. Trait Shinobi je to co bude ničit provincie a hlavně ve spojení s Event kartou From the Shadows. V rámci Elementálního cyklu jsem vychválil postavičku Reclusive Zokujin a to hlavně kvůli její hodnotě a schopnosti zajistit si jeden útok nekrytý díky Covertu. Hned v Clan packu však dostane konkurenci v podobě Shosuro Takaa. Ten má stejné hodnoty na Vojenství a Politiku, nicméně je o fous spolehlivější, hlavně ve spojení s From the Shadows. Za akci, pokud se konfliktu účastní Dishonorovaná postava, můžu Takaoaua (asi mu začnu říkat kakao) přisunout či odsunout z konfliktu. Čili pokud má Takao sám Dishonored status, může se sebou hýbat z konfliktu ven po úspěšné deklaraci s otočením a fungovat jako zvěd. Díky nulové Glory hodnotě mu Dishonored nevadí a 3 na Válečnictví může občas znamenat zlomenou provincii.  Nechci ho nazývat Hitovkou, protože kvůli Shinobi traitu je to Klíčovka ale v Shinobi balících má místo jisté a pokud vám vadí ještěrka, asi po Takaovi šáhnete už jen kvůli ceně a traitu Unique, který mu zajistí klid před některými efekty ve hře.

Hodnocení: Hitovka

Ignoble Enforcers – Dynasty Character

Řekněme si to na rovinu. Tato postava s paviánem (pán vzadu) má velmi zvláštní užití. Je to karta s traitem Bushi, který Škorpion naprosto ignoruje. Za 5 Fate, získáme 4/4/1 jejíž hlavní schopností je, že v momentě kdy je zahrána do hry, může hráč ztratit až 3 Honory. Za každý Honor takto zahozený, mohu na ni umístit 1 Fate. Škorpion nemá k dispozici pro něj pozitivní efekt za zahození Honoru a naopak, pokud proti němu bude stát Hearthless Intimidator, může přijít na začátku o dost karet. Jedinou výhodou je, že díky této kartě se velmi snadno může stát Škorpioní hráč méně čestný než soupeř a velmi pohodlně se dostat na hranici 6 a méně Honoru. Díky tomu, že si sám volí počet zahozených Honorů, má také i kontrolu jak moc nečestný chce být. Pokud Ignoble Enforcers přijde v prvním kole, mohu se velmi radovat. Pokud v posledním, kdy potřebuji k dispozici všechny triky, kterými Škorpion disponuje, jedná se o mrtvou kartu. 5 Fate je velmi mnoho a setkávám se i s balíky, které 5 Fate postavy prostě nehrají, byť jejich efekty jsou hodně silné. Ignoble Enforcers v závěru hry nepřinášejí žádnou výhodu a spíše naopak, zabírají v Provincii slot, který mohl nést tu Shinobi postavičku s potřebnou schopností, díky které bych porazil svého odvěkého nepřítele! Nástrojů pro ztrátu Honoru má myslím si Škorpion dostatek a slot pro 5 Fate postavu je značně obsazen kvalitnějšími kartami.  Směna Honoru za Fate a naopak je samozřejmě velmi zajímavá mechanika a Škorpionovi tak ušetří až 3 Fate a ve spojení s Karmic Twist může účinně pomoci jinde ale to je tak nevýhodné kombo a splash, že se jedná spíše jen o čestnou připomínku než důvod splashovat Fénixem. Pokud se ukáže, že má Škorpion problémy se ztrátou Honoru, pravděpodobně šáhne po něčem jiném, než li Ignoble Enforcers.

Hodnocení: Klíčovkad

Stolen Breath – Attachment

Tato karta mi vzala dech (pauza pro smích). Tak jak je velmi užitečný Pacifism u Fénixe a je jedním z důvodů proč splashovat Fénixem, bude pravděpodobně Stolen Breath důvodem proč splashovat Škorpionem. Ono tedy těch důvodů bude o dost více, ale jestli existuje jasná Hitovka, je to právě tato karta. Stejně jako Pacifism, ani Stolen Breath nelze zahrát během konfliktu a je tedy nutné, jej zahrát před deklarací. Ve hře není mnoho postav, které by byly čistě hodnotově vybalancovány. Většinou dominuje v jedné ze dvou hodnot. Postavy silné v Politice bývají slabé ve Vojenství. Tím, že jim Atachmentem znemožníme účastnit se v oboru, který je pro ně silný, značně znehodnocujeme danou postavu. Je to, jako by byla mrtvá pro všechny politické konflikty a to v případě Tall postav, může znamenat hodně. Moc dobře si vzpomínám na zahraný Pacifism na mojí Jízdu. V daný moment máte ve hře celkem hezky obalený podtácek. Škorpion navíc v Politice velmi rád trápí své nepřátele a ztráta Honoru, protože protivník nemohl poslat nikoho do obrany, může být jeden z řady strategických záměrů v Dishonor balících. Díky traitu Poison, nepůjde zahrát tento Attachment na Kitsuki Yarumu, který jako jediná postava ve hře, je immuní vůči jedům. Zatím se jedná o jedinou interakci ale věřím, že Škorpion určitě bude mít postavičku, která bude s jedy nějak pracovat. Buď ona, nebo naprosto jiný klan. To už ale luštím z čajových lístků. Od Jistotky nás dělí jen praxe a čas. Věřím, že „dechovka“ si své místo na stole bez problémů najde.

Hodnocení: Hitovka

Bayushi Aramoro – Dynasty character

Přestože je Aramoro postava s traitem Shinobi, pravděpodobně na něj budete uplatňovat karty, které jeho Dishonored status odebírají, než aby byl ideálním cílem pro „From the Shadows“ kartu. Je tomu z důvodu, že má vysokou Glory hodnotu. Ta bohužel jde i dost proti jeho hlavní schopnosti, kdy když se účastní válečného konfliktu, může se za akci Dishonorovat a zvolit postavu, která se boje také účastní. Tato postava získá -2 k Vojenství a pokud její Vojenství klesne na nulu, je vyřazena ze hry. Dishonorace je podmínkou, čili schopnost lze použít jen jednou, nikoliv opakovaně. Tedy za předpokladu, že nebudete mít dobrý nástroj, vhodný pro odstranění Dishonored statusu. To samo o sobě značně poškozuje jeho plné nasazení v konfliktech a nutnost ho dále podporovat karetně. Aramoro se dostává do zvláštní zóny, kdy může snížit nepříteli o 2 Vojenství, sám pak ale díky Dishonoraci a Glory hodnotě také přijde o 2 na Vojenství. Jeho příspěvek do konfliktu je tedy nulový. Důležité pro hráče je tedy využití jeho schopnosti pro odstraňování, kdy pokud má daný charakter Vojenství na nule, je típnut a odstraněn ze hry. Je jedno jestli je unikátní, má na sobě 3 Fate apod. Aramoro vyžaduje jistou karetní podporu a v ten moment do hry vstupují jedy (poison). Fiery Madness či Tainted Koku a hlavně nesmíme zapomenout na postavu Sinister Soshi. Ty umí s hodnotou Vojenství pěkně zamíchat a tak pomoci Aramorovi odstranit i postavu původně mnohem silnější. Na první pohled se Aramoro jeví jako komplikovaná karta a ona taky je. Vyžaduje až příliš karet pro to aby jeho odstraňující efekt fungoval na 100%. Nejprve karty, které sníží protivníkovo Vojenství na nulu a pak karty, které odstraní jeho Dishonored status, aby jej šlo použít znovu v dalším kole. Aramoro je velmi těsný krůček od toho být Čekačkou či Hřbitovkou. Na jeho obranu je nutné zmínit, že za hodnotu 4 Fate získáváme Bushi Shinobi postavu s Vojenstvím o hodnotě 5 (Politiku nechme stranou). Škorpion měl vždy slabší Vojenství a tak existuje argument, proč jej pravděpodobně do čistého Shinobi balíčku zařadit. Aramoro se objevil v příběhu a málem se z něj stal Emerald Šampion. Je to bratr šéfa klanu Škorpiona a je zamilovaný do Kachiko, která o tom samozřejmě ví a použije to ke svým záměrům. Věřím, že potvorná Kachiko si jej v rámci příběhu vmanipuluje do nějaké brutální situace. Můj tajný tip je příkaz k zavraždění císaře 😉 O tom ale jinde.

Hodnocení: Klíčovka

Court of Deception – Holding

Škorpion má hezké Holding karty, co si budeme povídat. Tato funguje jen když má Škorpion 6 a méně Honor což je novým tématem, představeným v tomto Clan packu. Veliké množství karet v tomto Clan packu umí nechat Škorpiona hrát tak, aby ztratil čest pod 6 a tam se dokázal bezpečně udržet, aniž by klesl pod nepřípustnou úroveň.  Court of Deception umožňuje Škorpionovi při splnění podmínky 6 a méně Honoru odstranit Dishonored status postavě, která není v konfliktu. Lze tedy zahrát před konfliktem, v Dynasty fázi, ve Fate fázi, prostě kdykoliv a zajistit si, že moje postava bude fit. To v případě Bayushi Aramora není špatná věc. Navíc má Holding +1 k síle provincie. Je ale otázkou, zda bude Škorpion tuto kartu hrát, za předpokladu, že nepojede pod hranici 6 a méně Honor a bude hrát trošku jiný typ balíku či dokonce s původním Strongholdem. Court of Deception je svým způsobem v synergii s novým Strongholdem, protože může odstranit Dishonored status až poté, co na ní schopnost Strongholdu byla použita. Court of Deception ale může zabírat místo jiným Holding kartám (Hidden Moon Dojo, Back-Alley Hideaway) a tak vzniká přetlak, který Holding hrát. Tento Holding určitě čekejte v momentě, kdy Škorpion pojede těžce nové téma, tedy  „jsem pod 6, jsem OK“ styl hry, neboť pro něj tato karta představuje veliký přínos. Pokud Škorpion pojede Dishonorovací balík a tedy pojede i starý Stronghold, buďte v klidu. Na tuto kartu asi nenarazíte.

Hodnocení: Klíčovka

Liars Mask – Attachment

Attachment lze přilepit jen tehdy, jste li pod hranicí 6ti a méně Honor. Za 1 Fate získáte bonus +1/+1 na Vojenství a Politiku, čili těžký průměr. To důležité je schopnost, kdy můžete z postavy odstranit Status token. To v případě hry na své postavy může znamenat možnost, jak zaplatit za efekt Dishonorací a následně se hned očistit. Influence hodnota je 1, čili je zde potenciál hrát tento Attachment i v jiných balících než jen u Škorpa. Pokud vaše postavy trpí na Dishonored statusy, může se jednat o kartu, která vám od tohoto pomůže. Zvláštní aplikace pak přichází v úvahu, kdy tuto kartu zahrajete na Honorované nepřátelské postavy. Ano, dáte jim bonus, nicméně některé postavy, které mají Glory hodnotu 3 tak můžete klepnout přes prsty. Jukněte třeba na některé Fénixovi postavy 😉 Nicméně přichází otázka, kterou si položí každý turnajový hráč. Stojí mi to za slot v balíku? Nad touto otázkou jsem přemýšlel velmi dlouho, proklikal si Škorpiona, a lze tvrdit, že za určitých podmínek pravděpodobně možná ne. (to je ale blbá věta 🙂 ) Support of the Scorpion dává sice prostor si kartu bezpečně do balíčků přidat a Liars Mask v určitých situacích funguje. Tím že se jedná o Attachment, vyhneme se některým event-rušícím kartám, a v boji tak můžete reagovat na Honorovanou postavu či svou Dishonorovanou. Velikým omezením je ale nutnost přežít podmínku 6 a méně Honor. Škorpion si s ní poradit umí. Co ale ostatní?

Hodnocení: Škorpioní Hitovka

Duty – Event – Škorpion only

Duty je zvláštní karta. Je to Philosophy karta, čili jedna z karet nesoucí myšlenku či filozofii pro daný klan. Škorpion upřednostňuje Duty (povinnost) před Honor (ctí), což je asi všem jasné. Loyalty (věrnost) je pak někde uprostřed. Duty představuje jakousi bezpečnostní pojistku, Honorovou kápézetku, úspory pro strýčka příhodu, flašku slivovice schovanou v květináči o třídních schůzkách atd. Prostě něco, co nechcete použít ale jste rádi, že to máte, když motyka spustí. V momentě, kdy byste měli prohrát hru na Honor, rušíte danou ztrátu a naopak 1 Honor získáváte. Pokud například bouchnete provincii Before the Throne a máte jen 2 Honory, zahrajete Duty, efekt rušíte a navíc si Honor přidáte, čili skončíte na 3 Honorech. Toto funguje na cokoliv ve hře, co vám bere Honor a je jedno jestli je to nepřátelský nebo váš efekt.  Duty pak v balíčku můžete mít skrze omezení pouze jednou. Je otázkou, jak často Škorpion vyhoří na Honor a kolikrát mu hlavně tato karta přijde do rukou. Navíc se jedná o Event, který může být counterován protihráčem. Pak je nutné si položit otázku další. Pokud tuto kartu potřebuji, neznamená to, že brzo prohraji tak jako tak? I když, kolik her jsem již prohrál o 1 Honor, 1 útok, 1 Skill… Duty na ruce může způsobit i překvapení. Například když provedete dishonorovací tah, se kterým protivník nepočítal, neboť by znamenal vaší prohru. Moje hodnocení bude Jistotka, pokud pojedete „jsem pod 6 jsem OK“ balík. Jinak je to Čekačka, pokud jedete původního Škorpiona.

Hodnocení: Jistočekačka (viz vysvětlení v popisu)

Opium Wastrel – Conflict Character

„Klucí, rád bych se s vámi účastnil konfliktu, moc ale nepřispěju, protože jsem Dishonorovaný!“ „Žádné strachy, pravil kouzelní Opiový dědeček a vstoupil do hry“. – Opium Wastrel má velmi zajímavý efekt a hrát jej lze, jen když jste méně čestní. Poté co vstoupí do konfliktu, zvolí hráč účastnící se postavu a té srovná Glory hodnotu na 0. To má dvě využití. Pokud zvolím svou Dishonorovanou postavu, je znovu při síle a může páchat škody. Pokud zvolím protivníkovu Honorovanou postavu, můžu mu kartou za 1 Fate zrušit výhodu v podobě 2 Skilů (u postavy s Glory 2). Jeho trait Peasant sice není pro Škorpiona přínosem ale samotného Opium Wastrela určitě v Shinobi balíčku využijete. Jeho jednoduchý efekt pravděpodobně bude velmi zlobit Fénixe či Jeřába a jeho Influence honodnota 2 mu nezavírá dveře u ostatních klanů. Podmínka být méně čestný mu však tyto dveře ani automaticky neotvírá.

Hodnocení: Klíčovka

Alibi Artist – Dynasty character

Tuto postavu, umělce s alibi, jsem měl mít za spolužáka. Pravděpodobně bych neměl několik třídních důtek po sobě. Alibi Artist ale chodil na jinou školu a vyrostl z něj Courtier a Shinobi, který za 1 Fate má velmi hezké staty do Politiky. Proškrtlá hodnota na Vojenství už dávno neznamená nevýhodu, neboť na něj nemohu uplatňovat některé herní efekty pokud jsem Vojensky orientovaný klan či jej vyzvat na Duel. „Áčko“ vám umožní podívat se na dvě vrchní karty vašeho Conflict balíčku, jednu z nich si vybrat a dát do ruky a druhou dát do spodku balíčku. Jistě chápete zoufalství Lva, když jej srovnáte například s Tactician Apprentice. Škorpion své karty potřebuje a mít 6 a méně Honor není vůbec žádný problém. Připočítejte si 2 úžasné traity, které má Škorpion rád a máte ve Škorpioním paklíku další Hitovku.

Hodnocení: Hitovka

Soshi Aoi – Dynasty character

Škorpoiní Shugenji se specializují na iluze a matení soupeře. Aoi tak nemá problém za ztrátu 1 Honor udělat z libovolné postavy kterou vlastníte Courtiera nebo Bushi postavu. K tomu jí ještě přidáte +1 k Politice či Vojenství jako bonus. Škorpion trait Bushi nevyužije tak moc, ale bonus již ano. Zatou Courtier je pro něj velmi důležitý. Soshi Aoi má navíc trait Shugenja a je tak další postavou kterou si Škoprion může chtít vložit do svého balíku, aby mohl hrát některé Shugenja karty jako je například Cloud the Mind. Při užití schopnosti na sebe samu, je za 3 Fate Soshi Aoi 3/3 nebo 2/4, což jsou výborné hodnoty. Samozřejmě, za ztrátu 1 Honor. Aoi se v balíku bude objevovat z důvodu, aby umožnila některé karty hrát, než aby ona byla tou, okolo které postavíte balík.

Hodnocení: Klíčovka

Bayushi Collector – Conflict Character

Sběratel z rodiny Bayushi. Škorpion má dlouhodobě díky své kartě Calling in Favors a možnosti hrát Let Go velmi účinné nástroje, jak se vypořádat s Attachmenty. Sběratel představuje další rozšíření v této oblasti. Nicméně pod podmínkou. Za akci může hráč odstranit Attachment, který leží na Dishonorované postavě. Odstraní pak Attachment a Dishonoraci. Schopnost cílí na kartu Attachmentu, nikoliv na postavu, Finger of Jade je tedy najednou mimo hru. Sběratelova schopnost má pak dvojí užití. Buďto pro odstraňování Dishonorace na mých postavách, nebo odstraňování Attachmentů na nepřátelských. Lze uvažovat o hraní levných Attachmentů, ty dávat na své postavy a následně odstraňovat Dishonor, ale takovéto „plýtvání“ se bojím, do profi her nepatří. Sběratel je navíc postava a skrze limit 10ti postav v Conflict balíčku, začíná zdlouhavé výběrové řízení zda jej zařadit. Jeho Influence hodnota 1 není vůbec špatná a ostatní klany by na něj chvliku mohli myslet. Bohužel, podmínka Dishonorace značí, že pokud nemám efektivní nástroje jak špinit nepřátelské postavy, pravděpodobně zůstane Sběratel na čekačce. U Škorpiona už to tak není a jedná se pro něj o Klíčovku a dle toho, jaké bude herní prostřední i Hitovku.

Hodnocení: Hitovka Škorpion Čekačka ostatní

Make an Opening – Event

Na první přečtení jsem byl z karty nadšený, protože jako Lev, honoruji kolikrát na 1 zatímco soupeř na 5. První co tedy člověka napadne je postih pro soupeře -4/-4 na hodnoty. Make an Opening totiž během konfliktu zahrajete na nepřátelskou postavu a ta získá -X/-X postih na Vojenství a Politiku kde X je rozdíl mezi hodnotou vašeho točeňáku a soupeřova. Tedy když já dám 1 a soupeř 5, je rozdíl 4 a samozřejmě i naopak. Když já dám 5 a soupeř 1, výsledek je stejný. Nicméně většina her má průběh, kdy točeňáky mají obě strany vyrovnané. Například 5 a 5 nebo když je Honor na obou stranách nízká, tak 1 a 1. Najednou vám slot v balíčku zabírá karta, která není až tak moc silná. S chystaným rozšířením, kdy se má dost hrát na Duely a upravovat výsledky točeňáku, věřím že karta si najde místo. Optikou turnajového hráče se však nejedná o „spolehlivou“ kartu a tak by pro něj ihned zůstala na Čekačce. Já budu o dost pozitivnější a dám jí na Klíčovku.

Hodnocení: Klíčovka

Stolen Secrets – Event

Ukradená tajemství je zvláštní karta. Za 1 Fate zaplacený a za 1 Fate odebraný z účastnící se postavy se podívám na 4 vrchní karty soupeřova Conflict balíčku. Jednu z nich ukradnu pro sebe a zbytek seřadím dle libosti. Tento Event lze hrát jen během politických konfliktů. Influence honodta 3 naznačuje, že by se mělo jednat o velmi silnou kartu, otázkou je, zda je skutečně silná i v současném prostředí. Karta je Klíčovkou, to zmíním rovnou. Za cenu 2 Fate tak ukradnu 1 kartu, která nemusí být navíc tak silná nebo výhodná. Tu kartu můžu pak zahrát, jako by byla v mé ruce, tedy znovu platit pokud něco stojí. Z logiky věci, mi tato karta zabírá slot v balíku, abych zaplatil 2 Fate a doufal, že soupeř má v horních 4 kartách svého balíku dobrou kartu. Svým způsobem si za 2 Fate jen lížu kartu s nejistým výsledkem. Pokud vytáhnu soupeřovi Duty, mám skvělý úlovek. Pokud však horní 4 karty budou „zvol svou Lví postavu“ či „pokud si více čestný“ apod., tedy karty pro Škorpa nehratelné, utratil jsem hodně a získal velmi málo. Z opačného pohledu, Lev ztratil 1 kartu za to, že Škorpion 1 svou zahodil a ztratil 2 Fate 🙂 Ukradená tajemství jsou velmi zajímavá v momentě, kdy oba soupeři již bidují 1 na točeňácích, tedy lížou jen 1 kartu. V ten moment nejenže víte na 3 tahy dopředu, co si soupeř lízne, zároveň i získáte kartu pro zahrání. Ukradená karta jde ze hry ksichtem dolů. Tedy nelze na ní cílit a jen díky efektu karty Stolen Secrets jí můžete následně zahrát. „Mimo hru“ je bohužel herní pojem, který zatím není moc dobře popsaný a ihned první otázka zatím nebyla designéry zodpovězena. Můžu tu kartu hrát opakovaně nebo se po zahrání vrací do discardu soupeři? Ona je totiž mimo hru a základní pravidla na ní moc nemyslí. Čas ukáže.

Hodnocení: Klíčovka

Clan pack Škorpiona, co se šťavnatosti karet týče, je rozhodně zásadnější než pro Fénixe jeho vlastní Clan pack. Sice přinesl nějaké ty dobroty ale Škorpion dostal mnohem více možností, jak své balíky hrát a každý člen klanu Škorpiona na tento Clan pack bude dlouho vzpomínat v dobrém. Příští velký Clan pack je pro Jeřába a Jednorožce a jsem velmi zvědav, jak se těmto klanům bude jejich Clan pack líbit. Škorpioní clan pack tak jede v tendenci rozjet nové možnosti jak daný klan hrát, než posílit jeho současný styl hry. Pokud jste Škorpioní hráč, určitě si toto rozšíření pořiďte. Nicméně stejné neplatí pro ostatní členy klanů. Pokud tedy nejste zapálený sběratel. Povětšinou ze bez postav a neutrálních karet zde uvedených obejdete a rozhodně se nijak neochudíte. Já si jej teda pořídil 😉